~ EN BLOGG OM TING SOM LIGGER MITT HJÄRTA NÄRA OCH TILLTALAR MITT ÖGA; INREDNING OCH GAMLA SAKER - OCH FRAMFÖR ALLT: OM EN GÅRD SOM FUNNITS I SLÄKTEN I ÖVER ETT SEKEL OCH SOM FÖRHOPPNINGSVIS SNART SKALL BLI VÅRT HEM. ~ Elsa Matilda var min mormors syster, näst yngst av fem flickor. Elsa föddes samma år som familjens hus stod färdigt, 1910, och här levde hon hela sitt liv. Hon var en ganska anspråkslös dam, som jag anar att skulle ha förhållit sig synnerligen misstänksamt och avfärdande till att bli ”uthängd” på detta sätt. Likväl kändes valet av namn på min blogg självklart; 1910 ser såväl vårt hus som Elsa dagens ljus; 70 år senare föds jag, faktiskt samma datum som ”moster Elsa”, den 17 december, och efter ytterligare några decennier hoppas vi således snart kunna leva på gården där Elsa, hennes systrar och föräldrar gjorde sitt livsverk. Jag längtar tills cirkeln är sluten...

söndag 14 juni 2009

Tapetinköp nr 1
(ibland löns det ej att vänta!)


En snabbt arrangerad bild på vår gamla byrå, övermålad i denna arma grå-gröna färg som täckt eller täcker de flesta möbler från husets kök. Tänkte länge att även denna pjäs någon gång skulle få sig en omgång av värmepistol och kanske t.o.m. lut - men så snubblade jag över denna ljuvliga tapet på K-Rauta för snart ett år sedan, och trots sambons tvivelaktiga blickar fick tre rullar följa med hem. Denna tapet gjorde ju att jag skulle slippa arbetet med byrån - färgen passade ju perfekt! Så nu tänker jag mej en fondvägg uppe på vinden; vår GRÅ-GRÖNA byrå; min beiga soffa; ett gammalt runt soffbord i ljusbrun bets...ja, ni förstår..! ;) ..och snart kanske även sambon gör det..! ;P

3 kommentarer:

  1. jo, jag tror nog han gör det ;) Det är ju bra att ha starka visioner så är det färdigt uttänkt när man ska sätta igång :) - Sofia

    SvaraRadera
  2. Rittit snärtti tapeter, verkligen!!

    SvaraRadera
  3. Ibland ska man strunta i vad sambon säger och tycker och tänker ;)
    Absolut ska man köpa direkt när man hittar nåt lämpligt, finns ingen orsak att vänta :)

    SvaraRadera