~ EN BLOGG OM TING SOM LIGGER MITT HJÄRTA NÄRA OCH TILLTALAR MITT ÖGA; INREDNING OCH GAMLA SAKER - OCH FRAMFÖR ALLT: OM EN GÅRD SOM FUNNITS I SLÄKTEN I ÖVER ETT SEKEL OCH SOM FÖRHOPPNINGSVIS SNART SKALL BLI VÅRT HEM. ~ Elsa Matilda var min mormors syster, näst yngst av fem flickor. Elsa föddes samma år som familjens hus stod färdigt, 1910, och här levde hon hela sitt liv. Hon var en ganska anspråkslös dam, som jag anar att skulle ha förhållit sig synnerligen misstänksamt och avfärdande till att bli ”uthängd” på detta sätt. Likväl kändes valet av namn på min blogg självklart; 1910 ser såväl vårt hus som Elsa dagens ljus; 70 år senare föds jag, faktiskt samma datum som ”moster Elsa”, den 17 december, och efter ytterligare några decennier hoppas vi således snart kunna leva på gården där Elsa, hennes systrar och föräldrar gjorde sitt livsverk. Jag längtar tills cirkeln är sluten...

söndag 4 april 2010

Vindsrenovering

Oj, så snabbt en månad blev till fler, utan någon som helst uppdatering här! Beror mycket på att vi länge menat köpa ny kamera; väntade alltså på att kunna lägga upp lite egna bilder. Nu har äntligen en Canon EOS 450D blivit inhandlad och här kommer således några foton från husrenoveringen.

Vinden har stått tom och oisolerad sedan 1981 då den brann efter att blixten slagit ner i huset. Kan bara känna en stor tacksamhet mot alla de som hjälpte till den kvällen och natten och klarade av att hålla branden stången; lågorna kom inte nerför vindstrappan. Jag var då själv ett litet knyte på sisådär ett halvår och på väg hem med mina föräldrar från farmor&farfar i Sverige. Idag då jag hör min småkusin berätta om den här dagen är jag så glad att huset ännu står kvar och att vi får renovera det till vårat hem.


Stockväggarna där uppe är alla svedda och sotiga efter branden, men i ena rummet, vårt kommande sovrum, ska vi skrapa och måla dem så att vi kan lämna långsidorna synliga. På gavelväggen blir det sen fondtapet. I övrigt har vi isolerat taket med uretanskivor (SPU-isolering), för att spara på takhöjden. Kanske inget en inbiten byggnadsvårdare skulle gilla, men vi värdesätter de extra kvadratmeter ståhöjd vi får på detta sätt.



Sambon i det som skall bli badrum uppe....



Nere i vardagsrummet skall vi bevara det gamla "kasettaket", som vi hört det kallas. Det var ett synnerligen skitigt och dammigt jobb att riva lager av pärlspont, skivor och plast, som täckte detta fina! Glad att jag slapp! ;P Däremot menar jag stå för skrapning och målning, lär inte bli så "bara" det heller... Linoljefärg i en mörkare och en ljusare pärlgrå nyans, har jag tänkt - då den dagen kommer.



Ovanifrån är de gamla spontade plankbitarna numrerade. I det andra rummet är det här taket tyvärr bortrivet i.o.m. branden, men där blir det nytt tak med samma utseende; vår byggare har ordnat med nya hyvlade, spontade plankor i varierande bredd från en lokal såg.

Sen dessa bilder togs har el- och VVS-dragning påbörjats där uppe, den gamla vindstrappan från 50-60-talet är borta och hål för nya trappan har gjorts. Vi hoppas på en vår och sommar då mycket blir gjort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar