~ EN BLOGG OM TING SOM LIGGER MITT HJÄRTA NÄRA OCH TILLTALAR MITT ÖGA; INREDNING OCH GAMLA SAKER - OCH FRAMFÖR ALLT: OM EN GÅRD SOM FUNNITS I SLÄKTEN I ÖVER ETT SEKEL OCH SOM FÖRHOPPNINGSVIS SNART SKALL BLI VÅRT HEM. ~ Elsa Matilda var min mormors syster, näst yngst av fem flickor. Elsa föddes samma år som familjens hus stod färdigt, 1910, och här levde hon hela sitt liv. Hon var en ganska anspråkslös dam, som jag anar att skulle ha förhållit sig synnerligen misstänksamt och avfärdande till att bli ”uthängd” på detta sätt. Likväl kändes valet av namn på min blogg självklart; 1910 ser såväl vårt hus som Elsa dagens ljus; 70 år senare föds jag, faktiskt samma datum som ”moster Elsa”, den 17 december, och efter ytterligare några decennier hoppas vi således snart kunna leva på gården där Elsa, hennes systrar och föräldrar gjorde sitt livsverk. Jag längtar tills cirkeln är sluten...

lördag 12 juni 2010

Traditionellt byggande



Tänkte tipsa ifall det är någon där ute som är intresserad av byggnadsvård och traditionellt byggande, som missat Yles serie "Perinnemestari", som nu går i repris i Finlands tv. Avsnitten finns att ses på: http://areena.yle.fi/haku//uusimmat/hakusana/perinnemestari i ännu ett par veckors tid. Serien har också egen hemsida: http://www.perinnemestari.fi/, via vilken man även kan köpa programserien på DVD. Massor av kloka tips och råd. Tyvärr dock bara på finska...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar